Ved opstart af virksomhed er det enormt vigtigt, at man formår at holde sine udgifter nede, indtil der begynder at komme omsætning. Langt de fleste opstartsvirksomheder dør pga. mangel på kapital, og det er særligt i starten, at man bør holde igen med at købe møbler, udstyr og ikke mindst at ansætte personer, indtil man begynder at se noget omsætning og indtjening.
Vi har samlet et par gode tips, der kan hjælpe dig godt fra start, så opstartkapitalen kan få jer så langt som muligt, og dermed tættere på at blive en succes.
Overvej firmabil vs. kilometerpenge
Der er mange udgifter forbundet med firmabiler, og ofte kan det bedre betale sig at betale kilometerpenge til at den ansatte kan bruge sin egen bil. Det forhindrer uforudsete omkostninger i forbindelse med skader, vedligehold osv, da du blot betaler pr. kørte kilometer i steder for at skulle eje bilerne, med alle de usikkerheder det kan medføre.
Du kan udregne disse omkostninger ved hjælp af Skats hjemmeside.
Få styr på abonnementerne
Flere og flere firmaer udnytter muligheden, for at fakturere månedsmæssigt, i stedet for en større up-front betaling. Det er der flere grunde til. Dels giver det større indtægt over længere tid, og dels er det noget investorer kan lide, når de skal se på værdisættelsen af firmaet, da det gør kalkulationer på indtjening over flere år meget lettere.
Men det kan hurtigt løbe op, hvis man har mange serviceydelser og web services på abonnement. Det kan være alt fra rengøring og vinduespudsning til internet og telefonabonnementer.
Du bør gennemtjekke dine abonnementer mindst en gang om året, for at sikre at du ikke betaler for meget, og tjekke om der er mulighed for en besparelse ved at skifte til helårlig betaling.
Her er nogle gode tjenester, som hjælper dig til at finde den bedste pris:
Spar penge ved at samle mobiler og bredbåndsudgifter hos samme selskab:
netkablet.dk – priser på internet
Overvej at oursource grafik, programmering etc.
Der er mange fordele forbundet med at outsource nogle arbejdsopgaver, og særligt opgaver der handler om design og programmering kan med fordel uddelegeres, via onlinebaserede firmaer som Elance, Freelancer.com m.fl.
Du kan læse en god guide til oursourcing af arbejdsopgaver på denne artikel hos Elance, som netop peger på fordele og ulemper, ved at hyre folk via disse websites. Der er nogle gode ideer til, hvad du bør have styr på, inden du hyrer en person, så du sikrer dig så godt muligt ift. at finde en kompetent person, som ikke blot ender med at spilde dine penge og din tid.
Fx. bør du altid starte med en mindre afgrænset opgave, og sørge for at have en projektleder på opgaverne, så der er hånd i hanke med processen, og så du kan tjekke op på delmål, og sikre hele vejen, at opgaven forløber planmæssig.
Køb computeren brugt
Ja du hørte rigtigt, vi lever i en tid hvor elektronik konstant er i udvikling, og kan repareres og laves ligeså god som ny. Derfor ser man typisk, at mange faktisk går ud og køber en brugt computer. Vi har i dette tilfælde selv købt en brugt bærbar fra brugtecomputere. Herunder købte vi også en helt ny acer bærbar, hvor vi faktisk er mere tilfredse med vores brugte Lenovo T420S. Det er helt klart værd, at købe brugte computere, da du altså får meget mere for pengene ved, at tillægge ordet brugt foran.
Der var de 4 råd for denne gang. Vi håber du kan bruge dem, og at de kan hjælpe dig til at styre dine udgifter i virksomheden.